Saturday, April 11, 2009

HaRi KeLaHiRaNKuH.....

11/4/1987
salam.........
Pada hari khamis bertarikhkan 11 april 1987,iaitu jam 8 malam lahirlah Aku di muka bumi ini..Terima kasih mak kerana melahirkan anakmu ini..Kelahiranku bukannya disambut oleh seseorang yang bergelar doktor mahupun jururawat,dan bukannya tempat kelahiranku di hospital malah juga bukannya jasadku ini di alas dengan tilam yang rasanya terlalu empuk dan lembut untuk di perkatakan...Cukuplah sekadar aku menyatakan..kelahiranku disambut oleh seorang wanita tua yang digelar bidan kampung dan tempat lahirku juga adalah dalam sebuah rumah kampung yang pastinya dikelilingi oleh abang dan kakakku..Kegembiraan terpancar di setiap wajah mereka kerana suasana gembira yang menyelubungi mereka dengan kehadiran orang baru seperti aku....

Setelah selamat dilahirkan cukuplah sekadar badanku diselimuti dengan sehelai kain batik dan bukannya kain lampin.Badanku diletakkan dengan tertib diatas tikar mengkuang yang ku anggap seperti katilku sendiri.....Ermm....keadaan itu cukup membuat aku tidur dengan lena..Aku tidak mengerti dan me
mahami keadaan yang berlaku ketika itu....

Ketika umurku 3-4 tahun..aku tidak tahu apa itu kolam renang..Ermm aku sekadar membasahkan diri di sebuah perigi yang pastinya amat berjasa kepada kami sekeluarga.Airnya yang kedinginan membuatkan aku menggigil apabila setiap kali mandi..Dengan adanya perigi itulah,ibuku dapat melakukan tugas sehariannya seperti membasuh pakaian,memasak dan membasuh pinggan magkuk..Aku juga sering membantu ibu di perigi kerana pada usia kanak-kanak semuanya nampak indah dan pengalaman ini dapat mengimbau kembali fikiran aku apabila usiaku semakin matang kini...

Sewaktu usiaku menjangkau 7 tahun...aku baru mengenali apa itu sekolah..Aku tidak dihantar ke tabika seperti kawan-kawanku yang lain...Aku tahu keadaan keluargaku yang tidak mampu pada masa itu dan hasrat untuk menghantarku ke tabika memang tidak langsung tersirat pada fikiran kedua-dua orang tuaku...Aku tidak kisah dengan apa yang berlaku kerana ibu,abang dan kakak sering mengajar aku tentang apa yang mereka belajar di sekolah...dari mereka semua aku mula mengenali A,B,C dan 1,2,3....Itu pun amat membanggakan aku kerana aku mula mengenali erti pembelajaran dalam hidupku...Terima kasih kerana sudi berkongsi ilmu dengan adikmu ini...
Lorong-lorong di dalam ladang getah merupakan jalan ilmu aku,kakak dan abang...melaluinya untuk menuju ke tempat mencari ilmu dipanggil sekolah.Aku gembira kerana..pasti saja ada agenda yang dibincangkan sewaktu perjalanan untuk menuju ke tempat menunggu bas sekolah....sehinggkan ibu juga turut membuat agendanya sekali..Dengan hanya berbekalkan lampu picit,ibulah yang akan menemani kami sehingga sampai ke tempat menunggu bas..Ayahku seawal subuh sudah keluar mencari rezeki.....Ibulah sebagai pengganti ayah..Renungan matanya sentiasa memerhati kami sehinggalah kelibat kami tidak lagi kelihatan kerana berlalu dibawa bas ke sekolah.....Sesudah itu..barulah ibu membuka langkahnya pulang ke rumah....Terima kasih sangat-sangat pada ibuku..

Keadaan semakin berubah dan kisah yang lalu pastinya menjadi kenangan kepada diriku...Sekarang ibu tak perlu lagi bersusah payah untuk aku lagi...Ayah telah kembali ke rahmatullah sejak 8 tahun yang lalu-Al-fatihah-.....Ibulah yang menggantikan tempatnya.........Sekarang aku telah menjejak kaki di ipta...Berkat doa dari keluargaku...Yang pastinya aku mahu kejayaan bermula disini...Bila aku mula diselubungi dengan kemodenan yang berlaku..terdetik di hati aku untuk kembali di zaman silamku....kerana aku sangat merindui zaman itu.........


nukilan:

iena

11/4/09(sabtu)

9 pm

No comments: