Monday, April 6, 2009

Ku BeRlaRi Di DaLaM HuJaN.....


Salam.....


Petang ni aku biarkan saja diriku diselimuti kemalasan dan kesejukan...Gerak nadiku yang tidak begitu kuat ditambahkan lagi terasa berat badanku untuk melangkah,aku biarkan saja diriku menghempap katil yang lembut dibelai...Argh.........malas sungguh untuk aku menelaah buku menjelang minggu mengulangkaji....Terasa diri ini diselubungi kesunyian...(mah..cepat balik..takda kawan nak ngusik..huuhuhu)..


Teman sebilikku yang telah lama meninggalkan jejaknya di kampus dan pulang ke kampung halaman sempena minggu ulangkaji...pergi meninggalkanku.........(rumah dekat je tapi malas nak balik...mak xda kat umah)..Ermmm...aku yakin keadaan langit yang mendung,pasti menjemput hujan selepasnya...Aku biarkan saja mata ini tertumpu pada awan yang sedang berarak laju ditiup angin........Titisan hujan semakin jatuh dengan lebatnya.....hai....hujan sudah menimpa bumi ini dan yang pastinya...badanku terasa lemah dan mahu saja badan ini melekat terus di katil yang empuk ini...huhuhuhu....Sambil melihat hujan yang turun aku teringat akan peristiwa semasa pulang dari majlis penyampaian hadiah waktu sekolah rendah
(tahun 1995)

"yeye..dapat hadiah..tengok ang dapat hadiah apa"?teriakku pada abang..sambil memegang hadiah yang aku dapat..
"Aku dapat sijil ngan buku tulis ja"..jawab abangku sambil tangannya mengoyakkan kertas pembalut hadiah.Ang plak dapat apa?
"sama juga....".jawabku
Eh..k.en(panggilan kepada abangku) nak hujan la.........nanti basah habis la hadiah..Cam na ni?
"Takpa..jom kas kita lari.........nanti sampai kedai Kek Leng soh dia antaq kita.(pemandu bas skolah yang kitaorang naik p skolah)..
OK..1,2,3..lari...................
Auk!Auk!Auk!..."K.en.........ada anjing ligan kita".Teriakku.
Cepat lari.....cepat.....
hergh!hergh!hergh...(kepenatan)...
Tiba-Tiba
Auk!Auk!Auk!..(yang ni lagi kuat)
Cepat........ada lagi sekoq..yang ni anjing jantan plak.....Kuat sikit lari.........
Arghhhhhhh........................
(nak pengsan aku dibuatnya dengan 2 ekor anjing ni...)
Ok-ok takpa..depa tak ligan dah....jangan dok ketaq..
hergh!hergh!hergh!...wei..tengok hadiah aku,nasib kena ayaq hujan sikit ja.........
"Aku pun.."..
yeye...dah sampai kedai Kek Leng!!!
"Kek Leng hantaq kami balik..letih tau kena ligan ngan anjing..."
Walaupun dah selamat,aku masih trauma dengan anjing selepas peristiwa 13 tahun itu.....
Ermmm ni adalah kenangan yang terindah bersama abangkuh....didalam hujan.....
.....Aku inginkan saat ini kembali......



nukilan:
iena
6/4/09(isnin)
8 p.m

No comments: